De technologische toepassingen in ons dagelijks leven nemen razendsnel toe. Je kan via je smartphone de verwarming hoger zetten, er zijn testen met zelfrijdende wagens, artificiële intelligentie (AI) zorgt voor deepfakes en je googleresultaten, en burgerwetenschap is een nieuwe bron van data naast de alomtegenwoordige big data. Met andere woorden technologie kan ondersteuning geven aan een betere, gezondere en duurzamere omgeving. En dit zowel voor het individu als op wereldvlak. De verbindende rol van technologie komt op de voorgrond, waardoor onze artificiële grenzen vervagen. Een voorbeeld daarvan is vehicle-to-grid, ofwel V2G.
Energie moet bewegen
Sweco maakt voor haar nieuwe kantoor in Zelzate gebruik van het unieke vehicle-to-grid-systeem. Daarvoor bundelt het de krachten met de technologiebedrijven ABB en Yuso.
Bedrijven kiezen meer en meer voor een elektrisch wagenpark en ook particulieren vinden stilaan hun weg naar de elektrische wagen. Maar al die opgeslagen energie in de batterijen staat soms werkloos ergens geparkeerd. Je kunt het vergelijken met een auto met één inzittende, terwijl er plaats is voor vijf personen. Volgens de Vlaamse overheid bedraagt het aandeel elektrische wagens 4.07 % van alle nieuwe inschrijvingen in 2020. In dat jaar is de toename van het aandeel milieuvriendelijke wagens vooral toegenomen door de verkoop van elektrische voertuigen.
In twee richtingen
Vehicle-to-grid duidt op een type laadpaal die in twee richtingen werkt. De wagen kan dus klassiek opladen maar eveneens ontladen worden door de paal. Tijdens het ontladen kan de energie uit de batterij teruggestuurd worden naar het net of naar het kantoorgebouw, voor je laptop of serverkoeling. Door van elke batterij die aan het kantoor staat een klein deeltje te gebruiken heeft de auto-eigenaar er geen last van, maar kan je de energie efficiënter gebruiken voor het kantoor. Een stilstaande wagen heeft namelijk geen energie nodig. Dit stelt ons in staat om de batterij als onderdeel van het energiesysteem te gebruiken.
Op die manier vervalt de grens tussen het gebouw, de energieproductiesystemen (bv. zonnepanelen), de laadinfrastructuur en de auto. De geproduceerde hernieuwbare energie wordt maximaal benut en we hoeven geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert eveneens elektriciteitsverbruik.
Meer weten? Hier vind je nog meer info over ‘Technologie voor mensen’ en enkele interessante projecten.