Public Space - Mobility

2012 › 2014

HST Fietsroute Zaventem-Machelen

Conceptontwerp voor de infrastructuur van een snelfietsroute tussen Leuven en Brussel


Projet conceptuel d'infrastructure pour un itineraire cyclable TGV entre Louvain et Bruxelles


Concept design for the infrastructure for a high speed bike track between Leuven and Brussels


BUUR voerde in samenwerking met Ney & Partners een studie uit voor het ontwerp van de HST-Fietsroute. Dit is de fietssnelweg tussen de stadscentra van Leuven en Brussel met bediening van de luchthaven, de stations langs spoorlijn 36 en verschillende omliggende woon-en werkgebieden. Hoewel een groot deel van de route al is aangelegd, ontbreken er nog een aantal missing links waarvoor bijkomende infrastructuur nodig is.

Die toekomstige fietsinfrastructuur moet bovendien, omwille van zijn beeldwaarde, continuïteit en zichtbaarheid, helpen om het fietsgebruik en inherent de levenskwaliteit in de provincie Vlaams-Brabant te promoten. De belangrijkste rol daarbij speelt de nieuwe fietsbrug over de ring R0. Deze heel zichtbare fietsbrug kan een belangrijke plaats innemen in het naar buiten dragen van duurzame fietsverplaatsingen en de provincie met haar samenwerkende partners als innoverende overheden.

Zowel in de provincie Vlaams-Brabant als in het Brussels Gewest volgt de robuuste fietsstructuur zoveel als mogelijk het spoor. De robuuste fietsstructuur beoogt in het plangebied een zo horizontaal mogelijke route om het comfort van de fietsers te verbeteren. Hierbij worden de hellingen van de spoorweg zo veel als mogelijk gevolgd. De robuuste fietsstructuur wordt ontworpen als 1 lint dat zo veel als mogelijk de spoorweg volgt. Op deze manier wordt het comfort (horizontaal tracé) eveneens verzekerd. Het op ‘hoogte houden’ van de fietsweg versterkt eveneens de herkenbaarheid en de directheid van de fietsstructuur. De route wordt eveneens als een rechte lijn aangelegd, zonder omweg of ‘knikken’ in het tracé.

De HST-fietsroute tussen de Keibergstraat en het station van Diegem wordt ingericht als een zelf-verklarende, herbergzame en herkenbare fietssnelweg. De doelstelling van de HST-fietsroute is niet de aanleg van de route, maar mensen op de fiets te krijgen. Fietscomfort, het aantrekken van fietsverkeer en naar buiten dragen van duurzame verplaatsingen staan centraal. De HST-fietsroute wordt van A tot Z voorzien in een infrastructureel en landschappelijk ontwerp dat inspeelt in haar eigen omgevingskenmerken. Het eigenlijke fietspad kan hierbij niet los gezien worden van de brug- en andere infrastructuren.

De startnota en projectnota werden in maart 2014 goedgekeurd. De realisatie is gepland in 2016 en 2017.

 

PROJECTCODE: HST
LOCATIE: Zaventem – Machelen
PERIODE: 2012 > 2014
OPDRACHTGEVER: Provincie Vlaams-Brabant
PROJECTTEAM: BUUR i.s.m. Ney&Partners
STATUS: opdracht volbracht

L’itinéraire cyclable TGV constitue une véloroute assurant la liaison entre le centre-ville de Louvain et le centre-ville de Bruxelles. Elle dessert l’aéroport, les gares le long de la voie ferroviaire 36 et plusieurs zones d’habitat et d’activités dans les alentours.

Les futurs aménagements cyclables visent à encourager l’utilisation du vélo et à renforcer de manière inhérente la qualité de vie de la province du Brabant flamand. La passerelle ‘vélos’ surplombant le Ring R0 pourra prendre une place prépondérante dans la promotion du vélo comme mode de déplacement durable.

Dans la province du Brabant flamand comme dans la Région de Bruxelles-Capital, les solides aménagements cyclables suivent autant que possible la ligne du chemin de fer. Nous visons un itinéraire aussi dénivelé que possible afin d’assurer le confort des usagers. La structure de l’itinéraire sera conçue comme un long liseré allongé. La ‘surélévation’ de la piste cyclable permettra de renforcer l’identification et d’accentuer l’aspect direct de la structure cyclable. La piste sera aménagée sans détours, ni inflexions dans le tracé.
L’itinéraire TGV entre la ‘Keibergstraat’ et la gare de Diegem sera aménagé comme une véloroute ‘allant de soi’ en facilement identifiable. L’ambition réelle de l’itinéraire cyclable TGV n’est pas l’aménagement de la piste cyclable, mais inciter les gens à privilégier l’utilisation de la bicyclette. Le confort des usagers, l’augmentation de la part du vélo dans l’ensemble des déplacements et la promotion des déplacements durables sont au cœur du projet. L’itinéraire cyclable TGV sera entièrement intégré dans un projet infrastructurel et paysager, en complète harmonie avec ses propres caractéristiques environnementales. La conception de la piste cyclable ne peut être dissociée de l’aménagement du nouveau pont.

La note de départ a été déclarée conforme par l’auditeur le 19 février 2013. A l’heure actuelle, la note de projet est prête pour être soumise à l’approbation de la CICA (la Commission Intercommunale d’Accompagnement) et de la CRM (la Commission Régionale de la Mobilité).

 

CODE DU PROJET: HST
LOCALISATION: Zaventem – Machelen
PERIODE: 2012 > 2014
MAÎTRE D’OUVRAGE: Province de Brabant-Flamand
ÉQUIPE: BUUR avec Ney&Partners
STATUT: mission accomplie

The high speed bike track forms the bicycle high road linking the city centers of Louvain and Brussels, and serving the airport, the railway stations alongside railway line 36 and several surrounding residential and working areas.

Because of its strong image value, its high visibility and its strong continuity, the future cycling infrastructure aims to promote bicycle use and, inherently, the quality of life in the province of Flemish Brabant. As such, the bicycle bridge across the Ring RO has an important role to play, not only by promoting sustainable bicycle trips, but also by presenting the province and its partners as innovating authorities.

This robust cycling infrastructure will follow as much as possible the existing railroad. The track will be as flat as possible for maximum cycling comfort. The slopes of the railroad will be followed wherever possible. The cycling infrastructure is designed as a ribbon along the railroad, ensuring as such the cycling comfort. By keeping the bicycle track at ‘high level’, the visibility and the directness of the infrastructure will be increased. The track will be realized as a straight line, without any deviations, curves or kinks.

The high speed bike track between the Keibergstraat and the railway station of Diegem will be designed as a self-explanatory, safe and recognizable bicycle high road. The main goal of the high speed bike track is not the construction of the track itself, but getting people on a bike. Within this perspective, it is essential to guarantee the cycling comfort, attract bicycle traffic and promote sustainable traffic movements. The high speed bike track will be entirely integrated into the infrastructural and landscape design which will take into account the specific features of the environment. The actual bike track cannot be seen as ‘stand-alone’ but must be regarded as a part of the bridge infrastructure and other infrastructural elements.

The memorandum and the project note have been approved in March 2014. The realization has been planned for 2016 and 2017.

 

PROJECT CODE: HST
LOCATION: Zaventem – Machelen
PERIOD: 2012 > 2014
CLIENT: Province of Flemish Brabant
TEAM: BUUR with Ney&Partners
STATUS: mission accomplished

6 images
Related.