Public Space - Mobility

2006 »

Westelijke kleine ring Brussel

Ontwerp van de infrastructuur en de publieke ruimte langs het Kanaal


Aménagement de l'infrastructure et de l'espace public le long du Canal


Het kanaal in Brussel lijdt onder verschillende problemen: de oevers worden gedomineerd door het drukke verkeer dat de ruimtelijke en verblijfskwaliteit hypothekeert, maar ook het kanaal zelf vormt een belangrijke barrière in het stedelijk weefsel.

De heraanleg van de beide kanaaloevers (Molenbeekse kaaien en Brusselse lanen) en de aanleg van het Park Ninoofse Poort vormen een belangrijk stadsproject voor de gehele Brusselse kanaalzone. Het totaalproject voor de openbare ruimte herconfigureert de infrastructuur, creëert nieuwe verbindingen voor voetgangers en fietsers, concipieert nieuwe publieke ruimte en fungeert daarnaast als katalysator voor de ontwikkelingen in de omgeving van het kanaal.

Het project biedt een unieke gelegenheid om de levenskwaliteit van de stad in het algemeen en van de wijken langs het kanaal in het bijzonder te verbeteren.

De werken beogen ook een betere oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers tussen Brussel en Molenbeek en een grotere aanwezigheid van het water in de stad en een betere doorstroming van het openbaar vervoer aan de Ninoofse Poort en langs de Westelijke Kleine Ring. Nieuwe publieke ruimtes zoals de centrale contactzone “Graaf van Vlaanderen” en het nieuwe Park Ninoofse Poort leiden naar een nieuw gebruik en totaalbeeld van de Brusselse kanaalzone.

Het project wordt uitgevoerd in drie opeenvolgende fases. De Molenbeekse kaaien (fase 1) zijn inmiddels heraangelegd, de Westelijke Kleine Ring en de voetgangersbrug (fase 2) is volop in uitvoering. Voor de Ninoofse Poort (fase 3) werd een bijkomende ontwerpwedstrijd georganiseerd.

BUUR stond in voor het stedenbouwkundig ontwerp en het voorontwerp, in onderaanneming van het studiebureau ARCADIS Belgium.

 

PROJECTCODE: WKR
LOCATIE: Brussel
PERIODE: 2006 >>
OPDRACHTGEVER: FOD Mobiliteit en Openbaar Vervoer
PROJECTTEAM: Arcadis Belgium i.s.m. BUUR
STATUS: in uitvoering

La rénovation des deux rives du canal (quais de Molenbeek et avenues bruxelloises) et l’aménagement du Parc de la Porte de Ninove constituent un projet urbain important pour l’ensemble de la zone du canal à Bruxelles. Le projet global pour l’espace public reconfigure l’infrastructure, crée des nouvelles liaisons pour les piétons et les cyclistes, définit un nouvel espace public et sert donc aussi de catalyseur pour les aménagements de l’environnement du canal.

Le projet offre une occasion unique d’améliorer la qualité de vie de la ville en général et celle des quartiers situés le long du canal en particulier.

Les travaux visent à aménager de meilleures possibilités de passage pour les piétons et les cyclistes entre Bruxelles et Molenbeek; une plus grande présence de l’eau dans la ville et un écoulement facilité des transports publics à la Porte de Ninove et le long de la Petite Ceinture Ouest. De nouveaux espaces publics comme la zone de contact centrale « Comte de Flandres » et le nouveau Parc de la Porte de Ninove conduisent à un nouvel usage et une image globale renouvelée de la zone bruxelloise du canal.

Le projet est exécuté en phases successives. Les quais de Molenbeek (phase 1) sont entretemps rénovés, la Petite Ceinture Ouest et le pont piétonnier (phase 2) sont en cours de réalisation, et la Porte de Ninove (phase 3) constitue la dernière pièce du plan directeur pour la zone du canal.

BUUR est chargé du projet urbanistique et du pré-projet, en sous-traitance pour le bureau d’études ARCADIS BELGIUM.

 

CODE DU PROJET: WKR
LOCALISATION: Bruxelles
PERIODE: 2006 >>
MAÎTRE D’OUVRAGE: Min. Fed. de la Mobilité et du Transport
ÉQUIPE: Arcadis Belgium avec BUUR
STATUT: en réalisation

6 images
Related.