Public Space - Mobility

2007 › 2011

Tramas Kouter – St. Pieters Gent

Ontwerp voor de tram-as tussen Gent Sint-Pieters en Kouter


Conception du tramway entre la gare de Gent Sint-Pieters et le Kouter


Design for a tram line between Gent Sint-Pieters and Kouter


Om de doorstroming van het openbaar vervoer via de zogenaamde tramas 1 tussen het station Gent Sint-Pieters en het stadscentrum van Gent te optimaliseren, werd BUUR gevraagd een visie en ontwerp te ontwikkelen voor deze OV-as.

De as tussen het station en de Kouter heeft een belangrijke doorstromingsfunctie voor verschillende vervoersmodi. De huidige inrichting is niet toereikend om de doelstellingen waar te maken die Stad Gent en De Lijn hebben vooropgesteld voor deze tramlijn, namelijk als prioritaire openbaar vervoersas. De tram (in baanspoor) wordt immers vaak gehinderd door fileverkeer en tramhaltes liggen vaak op ongelukkige plaatsen en zijn erg smal. Daarnaast is ook de uitbouw van een volwaardige en veilige route voor langzaam verkeer vereist die het programma langs de as bedient.

Het project is tweeledig. Enerzijds is een integrale heraanleg voorzien van de Koningin Elisabethlaan en Kortrijksesteenweg, inclusief het kruispunt met de stadsring R40. Hier worden bijna over het volledige traject vrije trambanen voorzien en de straat ingegroend tot volwaardige laan. Anderzijds wordt in de Kortrijksepoortstraat tot de Kouter een systeem van toeritdosering geïmplementeerd. Hierbij wordt via een cameradetectiesysteem het verkeer vanaf de stadsring op de drukste momenten opgehouden, zodat de tram steeds vrije doorgang geniet.

Na een grondige analyse van de as en haar omgeving werden een aantal stedenbouwkundige krachtlijnen geformuleerd, waarin ook de visie van de partners is vervat. De oplossingen die binnen dit kader van krachtlijnen geformuleerd werden kunnen als volgt worden samengevat: stroomlijnen van de verschillende vervoersmodi; tramhaltes herpositioneren; oplossingen voor het verminderen van de parkeergelegenheid; linken van het Citadelpark en de Pauluswijk; creatie van groene boulevards.

De heraanleg werd aangevat in het voorjaar 2009 en gefinaliseerd in het najaar 2011.

 

PROJECTCODE: GTK
LOCATIE: Gent
PERIODE: 2007 > 2011
OPDRACHTGEVER: De Lijn
PROJECTTEAM: TV Arcadis-BUUR
STATUS: gerealiseerd

BUUR a été demandé de développer une vision et un concept pour l’axe de transport en commun reliant la gare ‘Gent Sint-Pieters’ et le centre-ville dans le but d’en optimiser la circulation.

Cet axe entre la gare et le Kouter, communément connu sous le nom ‘axe de tram 1’, a une fonction importante car il organise les flux de plusieurs modes de transport. L’aménagement existant est insuffisant pour réaliser les objectifs que la Ville de Gand et De Lijn se sont fixés pour cet axe, à savoir le transformer en un axe prioritaire des transports en commun. En effet, les files obstruent régulièrement le passage du tram (en voie de tram située dans la chaussée) et les arrêts sont souvent implantés à des endroits mal situés ou très étroits. Parallèlement, il faudra aménager un itinéraire complet et sécurisé pour la circulation douce qui desservira le programme bordant l’axe de tram.

L’ambition du projet est double. D’une part, il propose le réaménagement intégral des rues ‘Koningin Elisabethlaan’ et ‘Kortrijksesteenweg’, ainsi que celui du carrefour avec le R40 (périphérique de Gand). Sur ce tronçon, le tram roulera en site propre et la rue sera verdurisée pour devenir une avenue à part entière. D’autre part, le projet prévoit l’implémentation d’un système de dosage du trafic entre la ‘Kortrijksepoortstraat’ et le ‘Kouter’. Ce système consiste à détecter les flux de trafic à l’aide de caméras et d’arrêter la circulation à partir du R40 aux heures de pointe afin de laisser le passage libre aux trams.

Après une analyse approfondie de l’axe et de ses environs, BUUR a formulé un certain nombre de lignes directrices, reflétant également la vision de ses partenaires de projet. Les solutions apportées peuvent se résumer comme suit: harmonisation des différents modes de transport; repositionnement des arrêts de tram; mesures pour réduire le stationnement; connexion du ‘Citadelpark’ et du quartier ‘Pauluswijk’; création de boulevards verdurisés.

Commencé au printemps de 2009, le réaménagement a été finalisé fin 2011.

 

CODE DU PROJET: GTK
LOCALISATION: Gand
PERIODE: 2007 > 2011
MAÎTRE D’OUVRAGE: De Lijn
ÉQUIPE: AM Arcadis-BUUR
STATUT: réalisé

BUUR has been assigned to elaborate a vision and a project for the so called ‘tramway 1’ axis connecting the railway station ‘Gent Sint-Pieters’ to the centre of Gent in order to optimize the fluidity of the public transport in this part of the city.

The axis between the railway station and the ‘Kouter’ has an important function in terms of fluidity of the different modes of transport. The current laying out is inappropriate to meet the objectives that the city of Gent and the ‘De Lijn’ have set for tramway 1, namely transform it into an axis of public transport that has priority over all the other modes. Indeed, for the moment being, the trams, running in tram tracks that are embedded in the road, are often blocked by traffic jams; some of the tram stops are very narrow or located at wrong places. The project also integrates the construction of a safe and specific lane for soft mobility alongside the tramway.

The purpose of this project is twofold. On the one hand, it aims the complete redesign of the ‘Koningin Elisabethlaan’, the ‘Kortrijksesteenweg’ and the crossing with the city ring road R40. On this section, the project foresees tram lanes allowing the trams to run in their own dedicated tracks and the planting of greenery to convert the street into a boulevard. On the other hand, a system for regulated access will be implemented on the section between the ‘Kortrijksepoortstraat’ and the ‘Kouter’. At the rush hours, a camera detection system will stop the traffic on the ring road in order to offer free passage to the trams.

After having made a thorough analysis of the tramway axis and its surroundings, BUUR has drawn up a number of urban guidelines that integrate the vision of the different partners. The solutions that have been formulated within the scope of these guidelines can be summarized as follows: harmonization of the different modes of transportation; repositioning of the tram stops; solutions aiming the reduction of parking facilities; connection between the ‘Citadelpark’ and the ‘Pauluswijk’; creation of green boulevards.

The redesign started in the spring of 2009 and was finalized at the end of 2011.

 

PROJECT CODE: GTK
LOCATION: Ghent
PERIOD: 2007 > 2011
CLIENT: De Lijn
TEAM: TV Arcadis-BUUR
STATUS: realised

4 images
Related.