Public Space

2016 › 2016

Kleuterklassen – speelpleinwerking Dilbeek

Omgevingsaanleg park en speelplaats


Aménagement des abords parc et cours de recreation


BUUR en Office Kersten Geers David Van Severen werden geselecteerd voor de Open Oproep Kleuterklassen en speelpleinwerking Dilbeek. De site Begijnborre dient momenteel als kleuterschool en wordt gebruikt als speelplein tijdens de schoolvakanties, maar is voor beide functies eigenlijk niet langer geschikt. De deelnemende teams werden daarom gevraagd om een ontwerp te maken voor binnen- en buitenspeelruimte een nieuwe infrastructuur voor acht kleuterklassen en het lokale buurtcomité. BUUR stond in voor het landschapsontwerp, OFFICE voor de architectuur.

Het voorstel van BUUR en OFFICE kent twee focussen. BORRE-PARK is een collectieve ruimte waarbinnen plek is voor een park, een speelplein en de nieuwe school. Op de binnenhof van het schooltje bevindt zich BORRE-TUIN, een groene speelplaats voor de kleuters.

BORRE-PARK is als collectieve ruimte uiterst geschikt om identiteit te ontwikkelen. Het park heeft een uitgesproken decor. Een bomenstructuur pakt de ruimte in. De structuur, vormgegeven door de bestaande bomenommegang en een nieuwe bomennevel, is de functionele drager, de grote lijn waarlangs de ruimtelijke invulling en verbeelding plaatsheeft en de meest constante factor in het park. Binnen dit kader vindt een invulling van activiteiten plaats die in de tijd variabel is. In de tweede plaats is de bomenstructuur de beelddrager van het park met ruimte voor poëtische kwaliteiten. Het park hoort tot de verbeelding te spreken, de fantasie te prikkelen.

BORRE-TUIN, de speelplaats van het BORRE-gebouw is dan weer een aaneenschakeling van buitenruimtes die de kinderleefwereld in sequensen verschaalt op de maat van haar gebruikers: een gecompartimenteerde rondgang –extensies van de klaslokalen-, een open speelplaats (-koer), een belvédère als balkon op het landschap en een tuin om in te ravotten. De school organiseert een ruime speelplaats; een centrale, elementaire open ruimte omgeven door de geschakelde klassen rondom rond. Terwijl de monumentale opening van de speelplaats het wolkendek kadreert, richt de koer zich via de belvédère op de buitenwereld. De bélvèdere doorprikt het gebouw in een uitnodigend gebaar richting het landschap van bossen en hellingen. Het is een mentale en visuele relatie tussen de plek en de buitenwereld.

 

PROJECTCODE: DKS
LOCATIE: Dilbeek
PERIODE: 2016
OPDRACHTGEVER: Gemeente Dilbeek
PROJECTTEAM: BUUR i.s.m. OFFICE Kersten Geers David Van Severen
STATUS: competitie

Le niveau d’ambition est très élevé pour l’aménagement de ces espaces. Pour atteindre ce niveau, un cadre très vaste est nécessaire. La réalisation d’un masterplan pour l’ensemble défini le nouveau contexte et porte l’ambition spatiale. Les lignes directrices et les intentions y sont mises en avant, assurant ainsi une cohérence spatiale globale.

LE PARC, espace pour une école, une plaine de jeu, un parc

Le PARC en tant qu’espace collectif est porteur de l’identité du lieu. Le parc a un décor spécifique. Sa structure végétale englobe l’espace. Cette structure, conçue par l’alignement des arbres existants et d’une nouvelle frange d’arbres, forme un support fonctionnel, la ligne principale le long de laquelle l’occupation de l’espace et l’image du parc s’articulent. Dans ce cadre, une série d’activités peuvent prendre place, qui sont susceptibles de varier dans le temps. La structure végétale est également le support de l’image du parc, constituant ainsi un espace propice à la dimension poétique. Le parc doit ainsi parler à notre imaginaire et le stimuler.

LE JARDIN, une séquence d’espaces extérieurs

La cours de récréation du bâtiment est un enchaînement d’espaces extérieurs qui redimensionne l’environnement de l’enfant à l’échelle de ses utilisateurs: un couloir circulaire -extensions des classes-, un terrain de jeu ouvert (une cour), un balcon comme belvédère sur le paysage et un jardin pour se défouler.

La forme de l’école définit une vaste aire de jeux : un espace ouvert élémentaire central entouré par les classes agglomérées tout autour. Tandis que l’ouverture monumentale de l’aire de jeux cadre le ciel, la cour s’oriente vers le monde extérieur par son belvédère. Celui-ci perce le bâtiment dans un geste d’invitation vers le paysage de forêts et de collines alentour. Il existe une ainsi relation mentale et visuelle entre le lieu et le monde extérieur.

 

CODE DU PROJET: DKS
LOCALISATION: Dilbeek
PERIODE: 2016
MAÎTRE D’OUVRAGE: Commune de Dilbeek
ÉQUIPE: BUUR avec OFFICE
STATUT: competition

3 images
Related.